Wat is SEO?
SEO staat voor ‘zoekmachineoptimalisatie’. In eenvoudige bewoordingen betekent dit het proces van het verbeteren van uw site om de zichtbaarheid ervan te vergroten wanneer mensen zoeken naar producten of services die verband houden met uw bedrijf in Google, Bing en andere zoekmachines. Hoe beter uw pagina’s zichtbaar zijn in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat u de aandacht trekt en potentiële en bestaande klanten naar uw bedrijf trekt.
Wat doet SEO?
Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken bots om pagina’s op internet te crawlen, van site naar site te gaan, informatie over die pagina’s te verzamelen en in een indexering te geven. Zie de index als een gigantische bibliotheek waar een bibliothecaris een boek (of een webpagina) kan ophalen om je te helpen precies te vinden waar je op dat moment naar zoekt.
Vervolgens analyseren algoritmes pagina’s in deze index, waarbij rekening wordt gehouden met honderden rangschikkingsfactoren of signalen om te bepalen in welke volgorde pagina’s moeten verschijnen in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht. In deze bibliotheek analogie heeft de bibliothecaris elk afzonderlijk boek in de bibliotheek gelezen en kan hij precies vertellen welk boek de antwoorden op jouw vragen zal hebben.
In tegenstelling tot betaalde zoekadvertenties kun je zoekmachines niet betalen om hogere organische zoekresultaten te krijgen, wat betekent dat SEO-experts het werk moeten doen.
De zoekalgoritmen zijn ontworpen om relevante, gezaghebbende pagina’s weer te geven en gebruikers een efficiënte zoekervaring te bieden. Door site en inhoud met deze factoren in gedachten te optimaliseren kunnen deze pagina’s hoger in de zoekresultaten worden weergegeven.
Waarom is SEO belangrijk voor marketing?
SEO is een fundamenteel onderdeel van digitale marketing, omdat mensen elk jaar biljoenen zoekopdrachten uitvoeren, vaak met commerciële bedoelingen om informatie over producten en diensten te vinden. Online zoeken is vaak de primaire bron van digitaal verkeer voor merken en vormt een aanvulling op andere marketingkanalen. Een grotere zichtbaarheid en een hogere positie in de zoekresultaten dan jouw concurrentie heeft een serieuze impact op je resultaten.
De zoekresultaten zijn de afgelopen jaren echter geëvolueerd om gebruikers directere antwoorden en informatie te geven waardoor gebruikers eerder op de resultatenpagina blijven in plaats van naar andere websites te gaan.
Houd er ook rekening mee dat functies zoals uitgebreide resultaten en zogenaamde knowledge graphs in de zoekresultaten de zichtbaarheid kunnen vergroten en gebruikers direct in de resultaten meer informatie over jouw bedrijf kunnen geven.
Kortom, SEO is de basis van een holistisch marketingecosysteem. Wanneer je begrijpt wat jouw websitegebruikers willen kun je die kennis vervolgens implementeren in je campagnes (betaald en organisch) op je website, op je sociale media kanalen en meer.